CVF

HomeNieuwsBehendigheidVeiligheidScanTriHalFotoalbumLidmaatschapAgendaContactSponsorsLinks

Logo CVF

Veilig Verkeers Project
De Chauffeurs Vereniging Friesland beschikt over drie wagens die door heel Nederland rijden om basis- en middelbare scholen te bezoeken en met kinderen te praten over gevaarlijke situaties in het verkeer. Met de kinderen bespreken we bijvoorbeeld de dode hoek van een truck of bus. We laten ze bijvoorbeeld zien wat de chauffeur ziet en juist niét ziet.

In totaal bespreken we 18 onderwerpen met de kinderen:
01. Dode hoek van een truck of bus
02. Gescheiden fietspad
03. Oplegger zwenkt uit
04. Fietser rijdt rotonde verkeerd om
05. Voorrang op minirotonde
06. MP3 speler of iPod op in het verkeer
07. Tussen de gesloten spoorbomen door fietsen
08. Zonder licht fietsen
09. Tegen het verkeer in fietsen (spookrijden)
10. Drie naast elkaar fietsen
11. Tussen geparkeerde auto's door oversteken
12. Rotonde links om fietsen
13. Oversteken vlak voor de bus
14. Invoegende bus
15. Bus stopt niet alleen bij een bushalte
16. Oversteken met verkeersbrigadiers
17. Oversteken in twee gedeelten
18. Truck slaat rechtsaf

Veilig Verkeers Project
Er kunnen maximaal veertig kinderen in de oplegger. Wij laten eerst 18 gevaarlijke situaties zien. Deze staan op DVD, zodoende kunnen we ieder onderwerp apart aanklikken. Wij hebben het liefst, dat een les tussen de 30 en 45 minuten duurt, inclusief omwisselen. Dat ligt aan de school, hoe het uitkomt met de lesduur. We zitten dan 30 minuten binnen en 15 minuten buiten om de dode hoek in het echt te laten zien.

Dat doen we als volgt:
Wij plaatsen een camera achter het stuur van de truck op de stoel van de chauffeur. We richten deze camera op de rechterbuitenspiegel van de truck. Deze camera is aangesloten op een TV die bij het rechtervoorwiel van de truck staat. De buitenspiegel komt dus op TV. Wij laten de kinderen dan bij de truckoplegger langslopen en zo kunnen ze precies op de TV zien, wanneer de chauffeur hen wél en wanneer niet ziet. Zo gevaarlijk is het dus om met je fiets tussen een truck en het trottoir te kruipen.

Dit belangrijke werk wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende instanties en bedrijven:
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Fryslan
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
DAF en Volvo
Verkeer- en Vervoerberaad Groningen
Verkeer- en Vervoerberaad Drenthe
Provincie Fryslan
Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV)
Postma Reclame Leeuwarden
TVM Verzekeringen
Bano Licht, Beeld en Geluid Groningen
VVN District Friesland
Chauffeurs Vereniging Friesland (CVF)
en vele vrijwilligers

Voor inlichtingen of reservering, neem contact op met: vvp@chauffeursvereniging-friesland.nl

Al deze onderwerpen die dagelijks in het verkeer voorkomen worden besproken aan de hand van een DVD. Een les in en buiten de vrachtwagen duurt zo'n 45 minuten (inclusief 'buitengebeuren') en er kunnen 40 kinderen tegelijk in een wagen. Na de(binnen-)les gaan we naar buiten en laten we met behulp van de vrachtwagen de dode hoek situaties in het echt zien. Héél interessant voor de kinderen én ze nemen er wat van mee. Belangrijk!!

Programma voor volwassenen
Kinderen bewust maken van gevaarlijke situaties in het verkeer is belangrijk, maar ook aan volwassenen is er vaak nog een heleboel te vertellen. Daarom zijn de wagens ook regelmatig aanwezig bij ouderavonden en andere evenementen. Ouders/volwassenen praten er met de kinderen én met elkaar over!

Het programma voor mensen met een rijbewijs gaat over de onderwerpen:
01. Met een auto hard remmen vlak voor een truck
02. Twee trucks naast elkaar voor verkeerslicht
03. Vlak achter een truck, die achteruit gaat rijden
04. Werken aan de weg
05. Te laag viaduct
06. Kleven van trucks
07. Half over de vluchtstrook rijden
08. Gestreste chauffeur
09. Keren op de weg
10. Trucks halen elkaar in
11. Scooter op de weg
12. Motor en tractor
13. Auto in de berm

Inlichtingen en reserveren
Voor meer informatie kun je contact opnemen met: vvp@chauffeursvereniging-friesland.nl
of met secretariscvf@gmail.com. (Klik hierop)

Waardering voor het Veilig Verkeers Project van de CVF
Verstomde Schreeuw
Als waardering voor het werk van dit Veilig Verkeers Project hebben we in 2005 het beeld 'De Verstomde Schreeuw' uitgereikt gekregen van het ROF. Miniaturen van dit beeld kunnen uitgereikt worden aan personen of instanties in Fryslân (en bij hoge uitzondering daarbuiten) met een bijzondere verdienste voor de verkeersveiligheid. Klaas Hoekstra kreeg, als boegbeeld van de CVF, deze miniatuur 'Verstomde Schreeuw' uitgereikt. Lees meer over de 'Verstomde Schreeuw'.

Verstomde Schreeuw

Gouden Leeuwtje
Op 2 januari 2007 was Klaas 1 van de 4 personen die het Gouden Leeuwtje van de Stad Leeuwarden kreeg uitgereikt. Uit de toespraak van de heer Dales, burgemeester van Leeuwarden:

"De heer Klaas Hoekstra heeft in 1984, samen met zijn vrouw Jannie, de Chauffeursvereniging Friesland te Leeuwarden opgericht. Hij is erelid van de vereniging: hij legt contacten met het bedrijfsleven, de overheid, doet de boekingen voor de scholen, zorgt voor inzet van de wagens en de mensen en regelt financiën en subsidies. Hij zet zich actief in ten behoeve van het vergroten van de verkeersveiligheid in Nederland. Hij startte in 1993 een voorlichtingsproject aan leerlingen van basis– en middelbare scholen. Aanvankelijk in Friesland, thans in geheel Nederland. Met behulp van inmiddels drie trucks met oplegger geeft de Chauffeursvereniging Friesland zeer realistische verkeersvoorlichting aan jongeren. Daarbij wordt vooral aandacht geschonken aan het uitzwenken en de dode hoekproblematiek bij vrachtwagens. Klaas Hoekstra, voor uw jarenlange betrokkenheid ten behoeve van de verkeersveiligheid heeft het Gemeentebestuur van Leeuwarden besloten u het Gouden Leeuwtje toe te kennen. "